
Srednja škola za informacione tehnologije – ITHS nastavlja da pomera granice kada je u pitanju kvalitetno obrazovanje koje prati najnovije svetske trendove. ITHS je i zvanično postala „Brainfinity Problem Solving School”, što znači da se u nastavi u ITHS-u koristi inovativni problem solving pristup koji razvija kritičko i kreativno mišljenje i timske sposobnosti učenika.
Srednja škola za informacione tehnologije – ITHS ovo prestižno zvanje dobila je zbog aktivnog uključivanja problem solvinga u nastavu. Ovo priznanje će ubuduće omogućiti da nastavnici zajedno sa učenicima razvijaju i unapređuju ove veštine i samim tim se pripreme za buduće životne zadatke. Brainfinity komisija zaključila je da škola ima sertifikovan problem solving nastavni kadar, njene ekipe učenika se sa uspehom takmiče na Brainfinity problem solving takmičenju, a ujedno je i član velikog Instituta za moderno obrazovanje.
Tako je ITHS stekla visoko priznanje za svoj doprinos u obrazovanju, implementiranju najsavremenijih metodičkih trendova u nastavi i posvećenom promovisanju nauke i problem solvinga. Kao „Brainfinity School”, ITHS je zaslužila vredan Brainfinity problem solving bedž, veliku potvrdu o njenoj pripadnosti uglednoj svetskoj zajednici škola koje promovišu i razvijaju problem solving, koji je, prema izveštajima Svetskog ekonomskog foruma, ključna veština budućnosti.
Problem solving – veština rešavanja izazovnih svakodnevnih problema
„Brainfinity” je ugledna organizacija koja je kroz uvođenje problem solvinga u nastavu posvećena transformaciji i unapređenju obrazovanja. Reč je o svojevrsnoj (r)evoluciji u nastavnom procesu koji će učenicima omogućiti da razviju ključne veštine za uspešnu budućnost. Ova organizacija okuplja veliki broj mladih ljudi, učitelja, nastavnika i profesora iz čitave Evrope i šire, sa razgranatom mrežom škola koje rade na promociji problem solving principa.
U okviru implementiranja problem solvinga u ključne sfere društva poput obrazovanja i poslovanja, „Brainfinity” u svojim trening centrima organizuje stručne treninge za nastavnike, online kurs „Creative Problem Solving”, kompanijske studije slučaja gde učenici rešavaju realne probleme koje im firme zadaju, propagira problem solving kroz brojne događaje i još mnogo toga.
„Brainfinity” je takođe organizator jedinstvenog problem solving takmičenja u kome se stariji osnovci i srednjoškolci, uključujući i učenike ITHS-a, nadmeću u rešavanju izazovnih problemskih zadataka, a do sada je preko 2.000 učenika iz regiona pokazalo svoja zavidna umeća u tome. Ovo takmičenje izazvalo je nezapamćeno interesovanje kod dece jer predstavlja jedinstvenu priliku u obrazovnom sistemu da deca u timovima sa svojim drugarima rešavaju detektivske probleme uz upotrebu interneta i savremene tehnologije. Upravo je interesovanje učenika za ovo takmičenje dokaz koliko je problem solving efikasan: kada umesto dosadnih zadataka dobiju priliku da zajedno rešavaju uzbudljive mozgalice, učenici su motivisani da uče i učestvuju u takmičenjima.
Učenici ITHS-a postižu značajne rezultate na ovom jedinstvenom takmičenju baš zbog toga što u svakodnevnoj nastavi primenjuju problem solving, koristeći pritom najnoviju tehnologiju koja im omogućava da na efikasan način reše teške zadatke iz matematike i informatike.
Svi srednjoškolci i osnovci od V do VIII razreda koji su zainteresovani za Brainfinity takmičenje mogu da se oprobaju u rešavanju dosadašnjih problema, kao i da se prijave na takmičenje.
Zašto je problem solving važan za razvoj učenika?
Problem solving je veština kreativnog pronalaženja rešenja za probleme iz različitih oblasti. Kao takva, ona je neophodna za poslove 21. veka koje odlikuje dinamičnost, promenljivost i potreba za timskim radom i brzim razmišljanjem.
Svako od nas u životu primenjuje neke osnovne problem solving veštine, a da toga nije ni svestan. Na primer, kada pokušavamo da se setimo gde smo spustili daljinski od televizora ili kako da završimo sve obaveze na poslu i da skuvamo ručak. Kompleksniji problem solving koristi se za rešavanje poslovnih, ekonomskih, klimatskih i svih drugih ključnih problema za opstanak našeg društva.
Primenjen u nastavi, problem solving se oslanja na ove urođene sklonosti ka rešavanju problema koje svako ljudsko biće poseduje. Zahvaljujući tome, on omogućava učenicima da, umesto učenja napamet i mehaničkog ponavljanja gradiva, uče putem rešavanja realnih problema.
Problem solving proces u nastavi je fleksibilan i dinamičan, pruža učenicima mogućnost improvizacije, istraživanja, razmene ideja i eksperimentisanja. Svaki problem solving proces sadrži šest osnovnih koraka koje učenici preduzimaju kako bi stigli do rešenja:
- razumevanje problema,
- istraživanje i prikupljanje informacija,
- pravljenje strategije i brainstorming,
- odabir najboljeg rešenja,
- realizacija rešenja,
- testiranje i prezentacija rešenja.
Na ovaj način učenici razvijaju kritičko mišljenje, kreativnost, komunikacijske sposobnosti i timski rad, zahvaljujući čemu postaju produktivni „problem solveri” spremni da se samostalno uhvate ukoštac sa svim akademskim i profesionalnim izazovima koji ih očekuju u budućnosti.
Ovo je izuzetno važno jer, prema nekim istraživanjima, do 2030. godine provodićemo oko 90% više vremena nedeljno rešavajući probleme, a sveukupna potražnja za problem solving veštinama porašće za čak 36%. Zato nije ni čudo što je Svetski ekonomski forum proglasio problem solving za najvažniju veštinu budućnosti i prioritet u obrazovanju kako bi se deca pripremila za život i rad u 21. veku.
Škole koje u svojoj nastavi koriste problem solving principe postale su izuzetno tražene u svetu, a zahvaljujući ITHS-u naši učenici mogu na vreme da ovladaju ovom vrednom veštinom.
ITHS neguje problem solving pristup u nastavi
Prema istraživanjima, svega 10% anketiranih nastavnika obučeno je za prenošenje problem solving veština svojim učenicima. Zbog toga posebno dobija na značaju činjenica da ITHS ima obučen i sertifikovan nastavni kadar za izvođenje ovakvog tipa nastave.
ITHS je od svog osnivanja škola koja koristi naprednu tehnologiju u svakodnevnoj nastavi, učenici su okrenuti praktičnim zadacima i već tokom školovanja postaju deo velikih IT projekata u okviru Projektnog centra. Učenici ITHS-a problem solving primenjuju u različitim zadacima i zahtevima sa kojima se susreću tokom nastave, a sad je škola i zvanično stekla titulu „Brainfinity Problem Solving School”.
To, pre svega, znači da učenici ITHS-a razvijaju problem solving veštine kroz rad na realnim projektima, izazovnim zadacima uz upotrebu savremene tehnologije. Oni rešavaju zanimljive probleme iz ekologije, finansijske pismenosti, matematike, logike, jezika, poezije, umetnosti i brojnih drugih oblasti i tako stiču ključna znanja i veštine važne za akademski, profesionalni i socijalni razvoj deteta.
Problem solving veštine neophodne za uspeh u 21. veku
Problem solving je veština za koju stručnjaci smatraju da će napraviti istinsku kulturnu prekretnicu i doprineti bržem razvoju društva. Zahvaljujući njoj, učenici dobijaju priliku da se kreativno i slobodno izraze, neguju istraživački duh i rešavaju probleme. Drugim rečima, stiču sve ono što im je neophodno za uspešan život i rad u 21. veku.
Zahvaljujući ITHS-u i učenici u Srbiji imaju mogućnost da ovu veštinu usvajaju tokom školovanja i na taj način sebi obezbede uspeh u daljem školovanju i karijeri.