PROMOVISANJEM DIGITALNE TRANSFORMACIJE I INOVACIJA U VET ŠKOLAMA KA DRUŠTVENIM PROMENAMA I BOLJEM UKLAPANJU VEŠTINA SA TRŽIŠTEM RADA
Brza digitalizacija tokom protekle decenije transformisala je mnoge aspekte života, uključujući i poslovnu sferu. Vođena inovacijama i tehnološkom evolucijom, digitalna transformacija iz korena menja društvo, reformiše tržište i oblikuje budućnost rada. Poslodavci se neretko suočavaju sa poteškoćama pri zapošljavanju visokokvalifikovanih radnika u brojnim privrednim sektorima, uključujući i digitalni sektor.

Jačanje digitalnih veština na svim nivoima pomaže u povećanju rasta i inovacija i izgradnji pravednijeg, kohezivnijeg, održivog i inkluzivnog društva. Razvijena digitalna pismenost i druge digitalne veštine pomažu u osnaživanju ljudi svih starosnih dobi i pomažu im da spremno odgovore na zahteve savremenog doba. Takođe, doprinose bezbednom umrežavanju ljudi, ali i aktivnom učešću u demokratskom životu.
Ekonomski napredak već dugo prati tehnološki napredak. Već sada je neophodno posedovati makar osnovne digitalne veštine za najveći broj zanimanja kako bi pojedinac bio u mogućnosti da odgovori na brze promene u okruženju, ali i da se iznova prilagođava novim tehnologijama. To se posebno odnosi na prosvetne radnike, naročito na nastavnike stručnog vaspitanja, ali i na „izolovane generacije”, na čije je obrazovanje i izglede za zapošljavanje uticala pandemija, kao i na najveći procenat svih koji su u potrazi za poslom.
Predviđa se da će čak 90 odsto radnih mesta u svim sektorima u budućnosti zahtevati neki oblik digitalnih veština, dok se istovremeno nameće podatak da čak 35 odsto radnika u Evropi potrebne veštine ne poseduje.
Upravo zato je projekat Smart.AInnovators posvećen usavršavanju i potrebama prekvalifikacija kako bi bilo moguće ispratiti raspon potrebnih digitalnih veština od osnovnih do naprednih veština, koje podrazumevaju veštačku inteligenciju, pismenost podataka, sajberbezbednost i superkompjuterstvo.
Ciljevi projekta:
- promocija sticanja visokih digitalnih veština, uključujući Al – veštačku inteligenciju – i Unity Game Development u srednjim stručnim školama, čime se odgovara na potrebe tržišta rada;
- osnaživanje mladih ljudi da povežu STEM i horizantalne veštine, kao što su rešavanje problema, timski rad i kreativnost. Na taj način će studentima VET-a biti pružena prilika da steknu određene digitalne veštine na visokom nivou dok se bave stvarnim društvenim problemom, promovišući društvene inovacije i promene za održivi razvoj svoje zajednice.
Očekivana dostignuća:
- upotreba i uticaj AI-ja na obrazovanje, građane, biznis i javni interes;
- SMARTaiNNOVATORS – komplet alata za upotrebu Al tehnologija i video-igri u VET školama + izrada kurikuluma;
- SMARTaiNNOVATORS – virtuelna akademija e-learning: platforma, izložba i mobilna aplikacija;
- EU SMARTaiNNOVATOR makerspace pack: digitalni inovatori angažovani za društvene promene.
Planirane aktivnosti:
- održavanje četiri sastanka projektnog menadžmenta;
- mobilnost za četiri učenika i dva nastavnika po partneru, u oktobru 2023. godine na Kipru;
- održavanje konferencije u Srbiji na temu „AI i razvoj Unity igara u stručnim školama”.