Izraz „student-centered” bio je veoma popularan na ovogodišnjoj konferenciji Konzorcijuma za online učenje (Online Learning Consortium). Da li ovaj termin predstavlja nešto novo i inovativno, ili samo pomodan termin? Čovek se zapita – šta je to bilo u fokusu obrazovanja svih ovih godina, ako ne učenici.
U svetu ova tema je trenutno aktuelna, a na ITHS-u već postoji

U Srednjoj školi za informacione tehnologije – ITHS svaki učenik je u fokusu, i to je jedan od osnovnih principa škole. Sve je podređeno najkvalitetnijem obrazovanju učenika, modernoj nastavi sa primenom tehnologije i odličnoj praktičnoj nastavi.
Naš cilj je da učenici ITHS-a što pre postanu cenjeni IT stručnjaci, koji će da prednjače u svom znanju i veštinama.
Zašto je važan ovakav stav?
Postoje razne teorije i definicije šta u stvari predstavlja pojam „student-centered” učenje. Ono što je našoj školi najvažnije kad se govori o učeničkom fokusu:
- Fokus je na učeniku, a ne na testovima,
- Fokus nastave se pomerio sa predavača na studenta,
- Učenje koje zahteva povratnu informaciju,
- Pažnja nije više na onome što bi učenik trebalo da nauči, već na onome što je neophodno da nauči,
- Učenici i njegove potrebe za uspehom su sada u centru pažnje,
- Učenje koje na prvo mesto stavlja potrebe učenika, a ne saopštavanje informacija,
- Potreba da učenici sa ITHS-a izađu sa teorijskim i praktičnim znanjem.

Ovakva zapažanja su izneta i na pomenutom Konzorcijumu, gde je zaključeno da, iako se obično misli da su individualni časovi i kursevi fokusirani na učenike, srednjoškolske ustanove zapravo tek nedavno usvojile ovu praksu kao neku vrstu obrazovne filozofije.
Ovakav pristup se primenjuje na ITHS-u još od osnivanja škole i to je ono što nas izdvaja u obrazovanju u regionu, a to svake godine prepozna sve više učenika i njihovih roditelja koji upisuju školu.
Šta pojam „učenik u fokusu” podrazumeva?
Četiri osnovne karakteristike ovakvog učenja:
Personalizacija: Sve je prilagođeno individualnim potrebama učenika, od specijalizovanog sadržaja usklađenog sa profesionalnim ciljevima do prilagođenih praktičnih vežbi i ocenjivanja.
Stepen napretka: Časovi i aktivnosti su osmišljeni na osnovu ciljeva učenja; stepen ostvarenja ovih ciljeva se zvanično prati, ocenjuje i meri.
Fleksibilnost: Smatra se da se učenje odvija kako na času, tako i van njega; ovo može da uključi alternativne rasporede časova (vikendom ili online), kao i učenje uz rad i praksu.
Izbor je na učeniku: Učenici imaju različite opcije na raspolaganju što se tiče programa i kurseva i biraju na koji način će učestvovati i obrađivati materijal i demonstrirati šta su naučili (npr. vrste zadataka, praktične aktivnosti).
Jedna od najsažetijih definicija – i možda najbolja – nalazi se u radu istraživača sa univerziteta Texas A&M. Ona je napisana iz pozicije člana nastavnog osoblja, ali pruža više detalja o onome što studenti mogu da očekuju:
„Nastava sa fokusom na studenta je nastavni pristup u kom studenti utiču na sadržaj, aktivnosti, materijale i brzinu učenja… Predavač pruža učenicima priliku da uče nezavisno jedan od drugog i podučava ih veštinama koje su im potrebne da bi to postigli”.
Interaktivno obrazovanje
Istraživanja pokazuju da su online časovi veoma važni za obrazovanje učenika i da to takođe stavlja učenika u centar pažnje. Na ITHS-u, učenici imaju mogućnost da koriste jedinstvenu platformu za učenje na daljinu, kao i učenički portal.

- Razmenjivanje informacija, ideja između učenika i profesora
- Dopunske materijale za učenje koji nude različite oblike prezentacija (npr. tekst, video) i mogućnost dodatne prakse za teže materijale
- Planirane časove za pitanja i odgovore sa profesorima
- Usmereno učenje uz podršku profesora, kroz organizovane lekcije, koje imaju zacrtane rokove.
Kakve još vrste interakcije možemo očekivati? Evo nekoliko vodećih strategija koje se koriste da usmere fokus online učenja na studenta više nego ikada ranije:
Interaktivnost u nastavi: Nastava na ITHS-u je poznata kao veoma interaktivna, jer je učenje usmereno ka individualnim potrebama učenika. Personalizovane povratne informacije i materijali se prikazuju svakom studentu na osnovu njihovog postojećeg nivoa veština, i razvijaju se tokom rada na lekciji.
- Fleksibilan tempo: Online okruženja se mogu dizajnirati tako da pruže studentu određeni stepen kontrole nad načinom na koji izvršava aktivnosti i zadatke, u skladu sa rokovima propisanim u okviru kursa.
- Aktivnosti zasnovane na igri: Okruženja koja pružaju koncept kurseva u obliku igre uključuju konkretne ciljeve učenja, pokušaje i pogreške kako bi se došlo do relevantne povratne informacije u svakoj fazi, kao i nagrade za ostvarenje svakog cilja. Igre mogu da uključe aktivne strategije (sledeća stavka), kao što su igranje uloga i simulacija stvarnog sveta.
- Aktivne strategije učenja: Studenti rade sami i u grupama na rešavanju otvorenih problema, učestvuju u simulacijama i analiziraju studije slučaja.
Dok neke srednje škole tek sad razvijaju ovakav pristup prema učeniku, na ITHS-u već postoji ovakav sistem. „Učenik u fokusu” omogućava veću informisanost, fleksibilnost, veću posvećenost učeniku i njegovom kvalitetnom obrazovanju. Za nas, to je jedini način da jedan mlad čovek postane stručnjak tražen na tržištu i koji će samostalno donositi odluke.