
U Srednjoj školi za informacione tehnologije (ITHS) nastavnici neguju zajednički rad i saradnju, a učenicima organizuju uvek interesantne integrativne časove. Ti časovi podrazumevaju zajedničku organizaciju i kolegijalnost, a nastavnicima pružaju nova bogata iskustva. Sa druge strane, učenicima su to časovi za pamćenje i prilika da uče o jednoj temi iz različitih perspektiva.
U sredu, 16. oktobra, nastavnica likovne kulture Tanja Gligorijević i nastavnica istorije Sanja Tucović održale su integrativni čas u odeljenju I-3 na temu „Kultura i život u srednjovekovnoj Srbiji”. Nastavnica Tanja podelila je sa nama ideju i zamisao održanog časa, kao i svoje utiske:
„Kako bismo upoznali đake sa predmetima koje slušaju i pokazali koliko je povezanost predmeta važna i koliko su sve oblasti školskih predmeta podjednako važne, koleginica Sanja i ja osmislile smo zajednički čas posvećen srednjovekovnoj kulturi u Srbiji, koja se bazirala na lozi Nemanjića. Šetajući kroz istoriju, predstavljena je čitava porodica Nemanjića, koja je zaslužna za istorijska obeležja poput zadužbina manastira i crkava, kroz koje smo predstavili kulturu, umetnost, pa i način života tog doba. Učenici su imali priliku da vide neke od najznačajnijih očuvanih predmeta, kao što je „Miroslavljevo jevanđelje”, koje se čuva u Narodnom muzeju, i da se upoznaju sa starim pismom, načinom pisanja (kaligrafija), kao i ornamentima kojima je jevanđelje ukrašeno. Predstavljajući manastire i crkve, učenici su se upoznali sa srednjovekovnom arhitekturom i slikarstvom. Srednjovekovna srpska umetnost je izuzetno bogata fresko-slikarstvom i ikonopisima, te su se učenici upoznali i sa načinom stvaranja fresaka i ikona. Učenicima sam predstavila najlepše freske naših manastira i razna obeležja loze Nemanjića, poput grba, zastava i ukrasa na odorama. Upoznala sam ih i sa najznačajnijom bojom u srpskom fresko-slikarstvu – vizantijsko plavom, i objasnila kako se dobija ta boja i da je u srednjem veku vizantijsko plava bila vredna isto koliko i zlato.”
Učenicima je sve ovo bilo izuzetno interesantno, a naravno, najzanimljivije je kada i oni sami učestvuju, te su dobili zadatak da pokušaju da nacrtaju fresku, grb Nemanjića ili ornament sa „Miroslavljevog jevanđelja”. Koristili su papir u boji koji simulira boju pozadine freske, uljani pastel i zlatne i srebrne flomastere, kako bi pokušali da dočaraju ornamente, oreole i ostale motive sa fresaka, grba i jevanđelja. Cilj ovog integrativnog časa je bio da se učenicima približi umetnost i kultura srednjeg veka u Srbiji, da oni pokušaju da kroz svoj rad upoznaju tehnike i značaj istorije srednjeg veka i da shvate koliko je važno da su upoznati sa prošlošću na kojoj se gradi sadašnjost. Sigurni smo da će ovaj čas učenici odeljenja I-3 zauvek pamtiti, kao i saznanja o srednjovekovnoj srpskoj umetnosti.