Srednja škola za informacione tehnologije – ITHS, kao deo LINK Educational Alliance, usvojila je strategiju obrazovanja koju je Institut za moderno obrazovanje (IMO) razvijao u saradnji sa svim ustanovama Alijanse. Strategija je zasnovana na najboljim primerima pedagoško-psihološke adaptacije iz svetski priznatih obrazovnih sistema koji su se pokazali višestruko uspešnim u iznalaženju rešenja za različite oblike nastave.
Strategija kombinuje dosadašnje 20-godišnje iskustvo u inovativnoj nastavničkoj praksi obrazovnih ustanova, uzimajući u obzir preporuke Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja za postupanje u uslovima pandemije virusa COVID-19. Istovremeno, strategija je kompatibilna sa aktuelnim globalnim modelima i obrazovnim trendovima, kao i sa preporukama Evropske unije.
Ono što ovu strategiju izdvaja je i činjenica da je usklađena sa nizom smernica koje je objavilo Odeljenje za međunarodne ispite Univerziteta u Kembridžu (Cambridge Assessment International Education), a koje se odnose na unapređene procese učenja i nastave u kontekstu savremenog obrazovanja.
Strategija stavlja u fokus sveobuhvatni razvoj učenika
Ovakav model nastave fokusiran je na sveobuhvatni razvoj učenika, što podrazumeva ne samo učenje i savladavanje gradiva već i razvijanje motivacije i inspiracije učenika da postignu odlične akademske uspehe. Akcenat je na tome da se u proces učenja uključi razvijanje različitih veština koje su važne za uspeh svakog deteta pojedinačno, kao i na razvoju digitalnih kompetencija, kako učenika tako i nastavnika.
Digitalno orijentisana nastava u kombinaciji sa razvijanjem različitih veština kod učenika pokazala je najbolje efekte u sistemima poput finskog ili singapurskog. U tom smislu LINK strategija uzima u obzir kombinaciju pedagoško-psiholoških praksi obrazovnih sistema koji su se pokazali višestruko uspešnim u iznalaženju rešenja za onlajn oblike nastave. Stavljanje fokusa na sveobuhvatni razvoj učenika u okviru školskog sistema, prema istraživanjima, podsticajno je za akademski uspeh, ali i za formiranje zdrave ličnosti.
Evaluacija procesa nastave kao prilika za unapređenje kvaliteta
Korišćenje onlajn-nastave u pedagoško-psihološke svrhe je značajno inovirano. Ona podrazumeva analizu snimanih časova, što je izuzetna prilika da se nastavnici ITHS-a samoopserviraju i da evaluiraju uspešnost svog časa i korišćenog materijala. Samokritičnost i samorefleksija su odlični instrumenti za prilagođavanje obrazovnim potrebama učenika, ali i za unapređenje sopstvenih pedagoških, psiholoških, tehnoloških i drugih kapaciteta, koje nastavnik treba da prepozna kao priliku za profesionalni razvoj i celoživotno učenje.
Tim psihologa i pedagoga pruža konstruktivnu podršku u reflektivnom procesu i zajedno sa nastavnicima analizira šta je tokom časa bilo dobro primenjeno, a šta je potrebno unapređivati. Ovaj pristup bi trebalo da podstakne da svi koji su uključeni u proces nastave usvoje kulturu neprestanog profesionalnog napretka kroz kolegijalne dijaloge.
Rad na projektima kao deo obrazovnog procesa
Iako je organizacija projektne nastave zahtevna, nastavnici dobijaju slobodu da izađu izvan krutih okvira i da u svojim virtuelnim ili realnim učionicama iznalaze kreativne načine za oplemenjivanje nastave i motivaciju učenika.
Učenici, s druge strane, mogu sami da osmišljavaju sadržajne projektne zadatke nakon što prođu kroz predložene teme i gradivo sa nastavnicima. Oni formiraju timove koji na projektu rade tokom određenog perioda i sa određenim ciljevima. Projekti se ostvaruju u okviru Projektnog centra, koji omogućava učenicima da već tokom školovanja učestvuju u velikim IT projektima.
Inovativna Platforma za učenje na daljinu kao alat za kolaboraciju i komunikaciju
Distance Learning platforma, osim što pruža podršku učenicima, nastavnicima i roditeljima u praćenju nastave putem Live streama, predstavlja i dobar alat za praćenje napretka učenika kroz domaće zadatke. Ovaj sistem je podržan sistemskim imejlovima kojima se obaveštavaju i učenici i roditelji o rokovima za predaju domaćih zadataka, kao i tome da li je domaći predat u datom roku ili ne. Sistem je povezan i sa SMS-ovima koji učenike i roditelje podsećaju na školsku obavezu.
Pomoću DL platforme učenici i roditelji mogu da prate časove sinhrono ili asinhrono, što je velika prednost u vreme pandemije. Snimci časova su dostupni u arhivi, tako da se mogu gledati u bilo koje vreme i u bilo kom delu sveta. Učionica bez vremenskih i geografskih ograničenja je vizija obrazovanja, koju Srednja škola za informacione tehnologije – ITHS donosi već sada.
LINKgroup Distance Learning System prvi je i najsavremeniji sistem za učenje na daljinu u Srbiji. Nastao je po standardima vodećih svetskih univerziteta. Pomoću njega se nastava odvija neometano, što u okolnostima nastalim usled koronavirusa predstavlja spasonosno rešenje za sprovođenje celokupnog nastavnog procesa – koji se ne pauzira.
Platforma predstavlja plod posvećenog rada stručnjaka iz oblasti obrazovanja, softverskog inženjeringa, programiranja, administracije, pedagogije, psihologije i andragogije i izuzetno je fleksibilna za korišćenje. Učenici i profesori koriste svoje laptopove i računare, ali i pametne telefone i tablet uređaje, iOS i Android aplikacije.
Školski dan prilagođen novim okolnostima
Sam povratak u školu podrazumeva posebne mere. Da bismo novu normalnost prilagodili potrebama učenika, preduzete su sve mere kako bismo im pružili najviši nivo zaštite, ali i održali odnos zajedništva koji je veoma važan u ovom periodu razvoja.
Pored toga, osmišljeni su modeli koji se odnose na reorganizaciju nastave, obaveštavanje roditelja i učenika o preventivnim aktivnostima koje je potrebno sprovoditi.
Kako bi roditelji, ali i učenici, bili uvek upućeni u sve pojedinosti, posebno tokom adaptiranog perioda nastave, svakodnevno se obaveštavaju putem sistemskog imejla. A obaveštenja o školskom gradivu učenici mogu dobijati i putem konsultacija, pre ili posle časova.
Početak školske godine i lepo vreme treba iskoristiti za nastavu van škole, što je već tradicija Srednje škole za informacione tehnologije – ITHS. Prilikom organizovanja događaja, grupe su male, nema aktivnosti koje izazivaju kapljično raspršivanje telesnih tečnosti, kao ni aktivnosti koje podrazumevaju blizak kontakt.
Sve novine koje strategija podrazumeva su u potpunosti usaglašene sa preporukama Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja zbog pojave koronavirusa.
Radionice kao dodatak ovakvoj organizaciji nastave
Bitan aspekt strategije jesu radionice i savetodavni rad. Radioničarski pristup podrazumeva obradu različitih tema kao što su: društvene vrednosti, etičnost, solidarnost, uzajamna podrška, prihvatanje različitosti i sl.
Učenje putem onlajn-platforme tokom vanrednog stanja podrazumeva i programe specijalno dizajnirane da socijalno-emotivno učenje podignu na viši nivo. Jedno od kreativnih rešenja jesu i onlajn klubovi/sekcije, gde učenici mogu da snimaju sebe, a onda da proces rada okače na veb-sajt.
ITHS kao pokretač pozitivnih promena u obrazovanju
ITHS kao deo LINK Educational Alliance neprestano unapređuje svoje nastavne procese i prati najnovije trendove u obrazovanju, a ova strategija predstavlja spoj iskustva, trenutnih okolnosti u svetu i najnovijih tehnoloških dostignuća.
Strategija je kreirana na osnovu analize informacija sakupljenih prilikom realizacije nastave u vanrednom stanju, te je stoga zasnovana na opipljivim parametrima, a planirana sa vizijom unapređenja ljudskih, materijalnih i organizacionih kapaciteta kako bi se postigao maksimalan učinak.
Savremenim programom, prilagođenim najaktuelnijim potrebama i zahtevima savremenog školstva, LINK strategija obrazovanja pokazuje kapacitet da obrazovne ustanove u okviru LINK Educational Alliance, među njima i ITHS, mogu da odgovore na višestruko zahtevne standarde nastave. Uzimajući u obzir višedecenijsko iskustvo u izvođenju nastave i savremena rešenja koja su usklađena sa svetskim standardima, usvojena strategija obrazovanja garantuje uspeh.